LAKS heeft een nieuwe aflevering van de LAKScast, dé podcast van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, gemaakt. Deze nieuwe aflevering gaat over de checklist LoopbaanOntwikkeling en -Begeleiding. Met deze LOB-checklist willen LAKS, de VO-raad en BiOND scholen stimuleren om samen de verantwoordelijkheid te nemen voor het vormgeven van goede LOB; van leerling tot decanen en begeleiders, mentoren, docenten en schoolleiders. Met deze checklist kunnen scholieren, decanen en schoolleiders op hun eigen school kijken hoe LOB ervoor staat.
Vergelijkbare berichten
Reactie voortgangsbrief minister Paul
Minister Paul van OCW koppelde in een voortgangsbrief aan de Tweede kamer de curriculumvernieuwingen aan het Masterplan Basisvaardigheden. De FvOv, waarbij BiOND is aangesloten, is teleurgesteld dat de ontwerpruimte voor de profielvakken natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis niet is aangepast. Remko Littooij (voorzitter van de FvOv); ” Het is jammer dat de minister vasthoudt aan…
Een leerling naar het vavo, hoe werkt dat ook alweer?
Op veel scholen is de route voor zakker er één die naar het vavo leidt. Logisch, leerlingen kunnen daar alleen de onvoldoende vakken opnieuw doen, of soms zelfs nog switchen naar andere vakken. Ook voor leerlingen die om andere redenen uitvallen, kan het vavo een goede optie zijn. Veel leerlingen die de overstap naar het…
Een eigen aanpak
In opdracht van het ministerie van OCW heeft er in een kwalitatief onderzoek plaatsgevonden naar de rol van decanen en mentoren in de begeleiding en ondersteuning voor een vervolgstudie van leerlingen op vmbo, havo/vwo en studenten op mbo-niveau. De hoofdconclusie is dat elke decaan en mentor zijn eigen aanpak kiest, een taakomschrijving ontbreekt. In opdracht…
Handreiking verminderde onderwijsdeelname
Op 3 november 2022 hebben Linda Gerritsen (orthopedagoog en begeleider passend onderwijs bij Sterk VO) en Gezina Topper (Kinder-& jeugdpsycholoog NIP, schoolpsycholoog bij de Fritz Redl school) de ‘Handreiking onderwijsperspectief voor leerlingen met verminderde onderwijsdeelname, van in-gewikkeld naar ont-wikkeling’ uitgereikt. Alle ondersteuningscoördinatoren en begeleiders passend onderwijs in Utrecht en Stichtse Vecht hebben van het samenwerkingsverband…
Rapportage Toegankelijkheid Hoger Onderwijs
In het voortgezet en hoger onderwijs leeft een duidelijke kennisbehoefte rondom toegankelijkheid. Dat blijkt uit een behoeftepeiling van het Kohnstamm Instituut in opdracht van de Expertgroep Toegankelijk Hoger Onderwijs (ETHO). Door middel van een online vragenlijst en focusgroepen waaraan diverse leden van BiOND meegedaan hebben, is aan professionals van vo tot en met wo en…
Hoe lager inkomen ouders, hoe minder studiesucces
De financiële situatie van studenten heeft veel invloed op hun studievoortgang en -succes. Dat blijkt uit onderzoek van ResearchNed op het online platform ScienceGuide. Studenten wier ouders een laag inkomen hebben, kampen vaker met een studieachterstand, studeren vaker met vertraging af, hebben meer financiële problemen, vallen vaker uit én wisselen vaker van studie. Daarnaast melden…

