Op 13 april 2022 is de Staat van het Onderwijs 2022 gepubliceerd. De Inspectie van het Onderwijs brengt in dit rapport jaarlijks feiten en cijfers bijeen, toont meerjarige ontwikkelingen en resultaten en signaleert verbanden en oorzaken. Zo is er tevens het rapport over de schoolloopbanen van leerlingen met extra ondersteuning. De inspectie waarschuwt onder meer dat Engels als voertaal een extra drempel kan zijn voor jongeren om voor een opleiding te kiezen. Daarnaast signaleert ze dat stapelen toe neemt. Vooral leerlingen van de havo (7,2 procent versus 5,4 procent in 2019/2020) en de gemengd/theoretische leerweg (17,2 procent versus 13,8 procent) stapelen vaker (Inspectie van het Onderwijs, 2022). Een mogelijke verklaring voor deze toename is het wettelijk doorstroomrecht per 1 augustus 2020 voor leerlingen met een vmbo-g/t-diploma die willen doorstromen naar de havo en voor gediplomeerde havisten die willen doorstromen naar het vwo.Â
Vergelijkbare berichten
Help mee bij LOB
Aan het begin van het schooljaar ’23-’24 hebben we aangekondigd dat de Help Mee Bij LOB websites per 1 september 2024 worden stopgezet. We willen je eraan herinneren dat deze websites na deze datum niet langer toegankelijk zal zijn. De beslissing om deze websites stop te zetten is genomen is tweeledig. De eerste reden is…
Landelijk format cijferlijst decentrale selectie
Naar aanleiding van de invoering van het landelijk format cijfers decentrale selectie komen er bij BiOND vragen binnen over het invullen van het format. Hier vind je het bericht met betrekking tot het landelijk format en dit is de link naar het format. Een aantal vragen wordt al beantwoord in het formulier FAQ dat tegelijkertijd met het format gepubliceerd is….
Rapportage Pilots praktijkgericht programma vmbo
De pilotfase van de Praktijkgerichte Programma’s (PGP) loopt ten einde en vanaf schooljaar 2024-2025 mogen scholen ervoor kiezen om een PGP aan te bieden. Stichting Platforms vmbo heeft de rapportage van 2023 gepubliceerd: met waardevolle (LOB) inzichten, conclusies en aanbevelingen.
Een eigen aanpak
In opdracht van het ministerie van OCW heeft er in een kwalitatief onderzoek plaatsgevonden naar de rol van decanen en mentoren in de begeleiding en ondersteuning voor een vervolgstudie van leerlingen op vmbo, havo/vwo en studenten op mbo-niveau. De hoofdconclusie is dat elke decaan en mentor zijn eigen aanpak kiest, een taakomschrijving ontbreekt. In opdracht…
Regeling examenreglement staatsexamens
Let op! Het aanmelden voor de Regeling examenreglement staatsexamens vo 2024 moet voor 31/12 gebeuren. Deze regeling is met ingang van dit schooljaar aangepast. Het is vanaf nu niet meer mogelijk voor een leerling om naast het regulier examen op de vo-school één of meerdere staatsexamens af te leggen in hetzelfde examenjaar als het om een vak…
Presentatie Staat van het Onderwijs
Op 17 april werd De Staat van het Onderwijs 2024 gepresenteerd. Vanuit BiOND was directeur Minette van den Bemd aanwezig. De conclusie van de Inspectie van het Onderwijs is dat het onderwijs in zwaar weer verkeert. Gelukkig gaat het op veel scholen wel goed, maar daarnaast valt er nog het nodige te verbeteren. Gelijke kansen…

